joi, 12 martie 2020

Profesor: singur față în față cu online-ul - Mic Îndrumar


O lună de la începutul noului semestru și trebuie să predai brusc altfel. 
Te-ai întâlnit cu studenții de 3-4 ori, ai așezat lucrurile pe un făgaș normal, în care toată lumea știe ce are de făcut și pandemia decide să îți strice planurile. 
Primești informare că toate activitățile se mută în online. Care e abordarea? 

Nu mă voi referi la partea tehnică a platformelor, ci mai degrabă voi incerca să ofer câteva sfaturi pentru o interacțiune optimă, din experiența proprie. Un Mic Îndrumar de gestiune a riscului de tranziție la online. 


Experimentează cu primul curs. Știu că e dificil pentru unii să își arate vulnerabilitatea în față studenților / elevilor. Ei sunt însă generația născută direct digital. Noi… nu prea. Admite în fața lor faptul că experiența aceasta este o aventură și o lecție atât pentru ei cât și pentru tine. 

Asigură-te că ai infrastructură care să îți permită trecerea la online: intri de pe laptop, calculator, telefon? Ai baterie? Merg aplicațiile? Se încarcă platforma? Ai net? Pot părea întrebări stupide, dar vrei ca la ora stabilită pentru curs sau seminar să poți avea acces pe deplin

Asigură-te că ai la îndemână adresele de email ale studenților astfel încât, în măsura în care platforma dă erori (din varii motive, unul putând fi că nu mai ai conexiune la Internet), le poți comunica problema tehnică.


O platformă de blended learning, cum este cea pentru învățământ la distanță, presupune o interacțiune fizică cu studentul, la un moment dat. Că de aceea e blended și nu online learning integral. E bine să știi asta. Însă, deși sperăm cu toții că situația este doar temporară, realitatea este că nu avem de unde să știm cât va dura. Oricum, blended learning și online learning sunt tendințe pentru învățământ. Așadar, șansele sunt că aceasta să fie nouă noastră realitate pe termen mediu: să împletim partea de interacțiune online cu interacțiunea față în față.

Asigură-te că toți studenții cu care ai interacționat la curs au acces. Adică? Poate ai avut studenți Erasmus, poate unii nu știu cum să acceseze platforma. Cum faci asta? Le dai un mail, de preferat cât mai rapid, recomandându-le să verifice dacă au acces la cursul sau seminarul tău și, dacă nu, să te contacteze.

Reține că într-o platforma de blended learning rareori ai partea de “videochat”. De cele mai multe ori capacitățile platformei sunt limitate la postarea de materiale (inclusiv filmulețe), quizzuri, întrebări punctuale, forumuri sau chaturi. Acestea pot fi extrem de utile pentru seminarii, mai ales dacă presupun lucrul individual. Dacă modus operandi la tine era să le dai să lucreze în echipa, poți face acest lucru, dar va funcționa mai degrabă că temă, nu în timpul alocat interacțiunii pe platformă (deoarece ar aduce timpi morți). Ceea ce ne duce la punctul următor

Pentru o prelegere poate vei considera că este necesar ca studenții să te și audă. Poți face acest lucru live, pe durata cursului, folosind un alt instrument, de tip Cisco Webex, Zoom, Facebook live, YouTube live sau înregistrandu-te înainte de curs / seminar. Majoritatea instrumentelor live permit înregistrarea și posibilitatea de postare ulterioară. De asemenea, majoritatea permit chat-ul în timp real, adică studenții pot propune întrebări sau comenta în timpul prelegerii.


Asigură-te că ai la îndemână toate elementele pe care dorești să le folosești că material didactic în timpul cursului / seminarului. Să spunem că vrei să le indici un studiu de caz: este de dorit că el să fie încărcat pe platformă înainte de a începe cursul sau seminarul. Dacă vrei să le arăți în timp real un link, ar fi bine să îl ai deja deschis într-un alt tab (pe o altă pagină) al browserului tău.


Fă un test înainte de a începe, alocă-ți cam jumătate de ora înainte de prima interacțiune integral online cu platforma pentru a vedea cum funcționează. Dacă intri și cu parte video, asigură-te că te vezi bine (nu doar cu jumătate de față sau cu imagine rotită la 90 grade), nu ești contre jour, nu ai lumina puternică în spate. După această prima parte de test, nu va fi nevoie să aloci la fel de mult, dar va fi necesar să aloci măcar câteva minute înainte de începerea prelegerii pentru trecerea prin acest checklist “de dinainte de decolare”.

Pregătește dinainte scenariul cursului sau seminarului: Dacă ai parte video: cât stai în video live? Nu îți recomand mai mult de 45 de minute. Vei pierde atenția audienței, care (cu o probabilitate foarte mare) face și altceva în timpul acesta. Mai mult, cu excepția cazului în care ești deja prezentator TV sau vlogger, nu ai capacitatea de a transmite doar prin verbal ceea ce în sala de curs o făceai cu verbal + non-verbal + para-verbal. Dacă nu ai parte video: ce întrebări le pui, care este succesiunea în care vei pune acele întrebări. După primul curs / seminar de experiment, vei vedea dacă ți-ai propus prea mult sau prea puțin. 

Pregătește-te ca limbajul, mai ales pe partea de chat, să conțină emoji  (adică smileys), prescurtări (de tipul LOL), propoziții scurte și trunchiate. Nu considera aceasta o ofensă, vine doar din obișnuinta de a scrie scurt într-un mediu de tip chat text. Seamănă întrucâtva cu un dialog pe un grup de whatsapp.

Ritmul va fi mult mai rapid, interacțiunea mult mai dinamică. Așadar, e bine să ai răbdare cu ei și mai ales, tu cu tine.


Pregătește materialele pentru un curs online. Această presupune să le pui la dispoziție mai multe instrumente de interacțiune, cum ar fi răspunsul la întrebări / teste. Platforma permite acest lucru.


Alocă un număr de ore înainte de curs / seminar pentru a pregăti aceste scenarii și materiale / metode de interacțiune. La nivel pedagogic, ai făcut deja acest lucru înainte de începerea semestrului. Însă sunt făcute pentru interacțiune față în față, sau (în cel mai bun caz) pentru blended. Nu pentru full online. Vor trebui refăcute. Vei vedea exact ce ar trebui să adaugi sau să scoți după primul curs.


Primul curs full online va fi extenuant. 


Nu te îngrijora, va fi bine :) Cere-le sprijinul studenților. Am trecut din paradigma profesorului ca depozitar al cunoașterii în paradigma clasei ca spațiu de co-creație și învățare comună. Și am trecut brusc. Nu-i nimic. Suntem rezilienti. Important este să reușim să transmitem cunoștințele și abilitățile studenților noștri în acest context disruptiv. 


PS: Ajută să ai umor ;) și să tratezi situația responsabil, dar relaxat. Vei face greșeli. Așa. Și? 

x
x

3 comentarii:

Unknown spunea...

Excelent îndrumar! Mulțumim!

O simplă idee rezultată deja din experiența mea cu studenții în mediul full online, despre care cred că este important să o avem în vedere și să ne așteptăm să se întâmple - poate în primele 5 minute ale interacțiunii cu ei vor fi mai "zgârciți" în a scrie ceva (este ceva nou și pentru ei, așa cum e și pentru noi, să interacționeze cu profesorul care nu este în acel mediu virtual cu mult mai deosebit decat ei...e un simplu participant la chat/forum etc.), dar trebuie să ținem cont că acesta este pentru mulți dintre ei mediul în care se simt confortabil, în care se simt cel mai bine, în care interacționează ușor și în care sunt poate mai deschiși și mai comunicativi decât au fost vreodată. Așteaptă-te la acest lucru și fructifică-l! Am fost extrem de plăcut surprisă de diferența între comunicarea față în față vs online, cu unii dintre ei.

Dă-ți și dă-le timp să îi cunoști și să se lase cunoscuți și astfel!

RoVoDo --- Roxana Voicu-Dorobantu spunea...

:)

Unknown spunea...

Mulțumesc. Excelente și foarte prietenos formulate recomandările. Mie îmi vor fi foarte utile. Ca orice schimbare în planul pseudo-paradigmei educaționale și aceasta este incitantă, oarecum stresantă dar foarte benefică pentru ceea ce va urma să facem în continuare (nu doar în aceste perioade de răstriște..)